from November 20, 2025 to November 21, 2025
  • Research events

  • Education

Published on July 2, 2025 Updated on October 14, 2025

Conference – How to teach geography in English or English through geography in CLIL programs?

Amélie_Deschamps
Amélie_Deschamps

On November 20 and 21, 2025, a conference will be held in Nanterre focusing on the teaching and learning of English as a foreign language in European sections, and more specifically in geography CLIL classes, co-organized by members of PLACES.

Program :

Thursday, November 20, 2025

09:30 AM - 10:00 AM : Opening of the conference

10:00 AM - 11:00 AM :  Invited speaker : Richard Stephenson

11:15 AM - 12:30 PM : 1st session
* Who's who ? What's what ? - Michael Giovanni et Dalinda Bagane, Lycée Corot, Savigny-sur-Orge
* Le programme interacadémique (Créteil-Paris-Versailles) SELO-DNL de géographie : comment faire de la géographie française en langue anglaise ? - Jean Peyronnaud, Académie de Créteil
* Enseigner la géographie et l'anglais en classe de DNL : étude de cas autour d'un exercice de production graphique au lycée - Amélie Deschamps, PLACES, Kimberley du Buat, Géographie-cités & Benjamin Mai, Lycée Maupassant, Colombes

12:30 PM - 2:00 PM : Lunch break

2:00 PM - 3:30 PM : 2nd session
* Faire de la géographie en VO : de l'intérêt d'enseigner la métropolisation à partir des séries télévisées – Exemple de New York et Johannesburg - Pierre DENMAT, LAVUE
* L'innovation pédagogique autour des jeux en géographie peut-elle aider l'anglais de spécialité : exemple de SOLUTRÉ Serious game - Damien MARAGE, THEMA (UMR 6049) & Bénédicte REYSSAT, Université de Franche-Comté
* Profiling the CLIL Teacher: Insights from Reflective Practice in the Polish Educational Context - Katarzyna Papaja, University of Silesia in Katowice

4:00 PM - 5:00 PM: Escape Game DNL géographie / anglais
 

Friday, November 21 2025


09:15 AM - 10:15 AM : Invited speaker : Lionel Dufaye

10:45 AM - 12:15 PM : 3rd session
* "Dr. Livingstone, I presume": Exploring Disciplinary Literacy in the CLIL Geography Classroom - Elena Del Pozo, Universidad Autonoma de Madrid
* La médiation de concepts dans le dispositif EMILE – Approches didactiques pour favoriser un enseignement bilingue de la géographie - Maik Böing, au Zentrum für schulpraktische Lehrerausbildung Köln – Seminar für das Lehramt an Gymnasien und Gesamtschulen
* Un procédé majeur de la langue disciplinaire : la dérivation lexicale et ses enjeux critiques et didactiques - Raphaële De la Martinière, EVS, Sorbonne Université

12:15 PM - 1:45 PM : Lunch break

1:45 PM - 2:45 PM : 4th session
* L'enseignement de la géographie sans géographes, une difficulté supplémentaire pour l'enseignement de la DNL - Kimberley du Buat, Géographie-cités
* Teacher perceptions on content and language integration in English-language Geography education in Hungary - János Kapusi, University of Debrecen

3:00 PM - 4:00 PM : 5th session
* Dealing with geographical concepts and using repair as a learning tool in CLIL peer interactions. - Pascale MANOILOV, CREA, Julian Oguer & Lorenza Zounia-Onassy, Lycée Paul Langevin, Suresnes
* Learning English as a foreign language in young learners: the case of reference to space - Agnès LEROUX, CREA & Victoire Boulegroun-Ruyssen, Lycée Paul Langevin, Suresnes

4:00 PM  - 4:30 PM : Conclusion

500 PM - 7:00 PM : Wine & cheese


Place : Bâtiment WEBER, amphithéâtre WEBER, Université Paris Nanterre, 200 avenue de la République, 92001 Nanterre
Conference Website : https://adnl-2025.sciencesconf.org/program/details